Pedagogik GR (A), Rasism och pedagogiska processer i utbildning och arbetslivet, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Rasism och pedagogiska processer i utbildning och arbetslivet, 15 hp
Education BA (A), Racism and Educational Processes in Education and Work, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE267G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2023-02-21
- Senast ändrad: 2023-11-09
- Giltig fr.o.m: 2024-01-11
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.
Lärandemålen gäller områdena: Rasism.
Innehåll
Moment 1 - 7,5hp
Rasism som begrepp. Här ingår begrepp som etnicitet, ras, kultur, identitet, nationalism, mm.
Rasismens historia. Här ingår den svenska rasismens historiska framväxt, Sverige i ett internationellt perspektiv, nutida perspektiv.
Moment 2 - 7,5hp
Rasism och etik. Här ingår teoretiska och tillämpade etiska perspektiv.
Rasism och utbildning. Här ingår ett utbildningsperspektiv, ledarskapsperspektiv, och andra tillämpningsområden.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker endast på webben och via lärplattformen Moodle och i huvudsak med hjälp av podcast.
Examination
M100: Moment 1, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom dialoger samt paper.
M200: Moment 2, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom dialoger samt paper.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Catomeris, Christian
- Titel: Det ohyggliga arvet
- Upplaga: 2017
- Förlag: Ordfront
- Kommentar: 319 s.
- Författare/red: Darvishpour, Mehrdad & Westin, Charles (red)
- Titel: Migration och etnicitet
- Upplaga: 2021
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 484 s.
- Författare: Eriksson, Martin
- Artikeltitel: Historisk forskning om rasism och främlingsfientlighet i Sverige– en analyserande kunskapsöversikt
- År/Volym/nr/sidor: Forum för levande historia
- Kommentar: Tillhandahålls via kursrummet chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2022/11/rapport_historisk_forskning_om_rasism_och_framlingsfientlighet_i_sverige.pdf
- Författare/red: Garner, Steve
- Titel: Racism: an introduction
- Upplaga: 2017
- Förlag: SAGE
- Kommentar: 310 s.
- Författare/red: Hübinette, Tobias
- Titel: Svensk rasism under efterkrigstiden : rasdiskussioner och rasfrågor 1946-1977
- Upplaga: 2021
- Förlag: Carlsson
- Kommentar: 446 s.
- Författare/red: Jonsson, Mats
- Titel: När vi var samer
- Upplaga: 2021
- Förlag: Ordfront förlag
- Kommentar: 340 s.
- Författare/red: Wikström, Hanna
- Titel: Etnicitet
- Upplaga: 2009
- Förlag: Liber
- Kommentar: 128 s.
- Författare/red: Zack, Naomi
- Titel: The Oxford Handbook of Philosophy and Race
- Upplaga: 2017
- Förlag: Oxford University Press
- Kommentar: 618 s.
Moment 2
- Författare: Adams, Guy B.
- Artikeltitel: Racism, Community, and Democracy: The Ethics of Affirmative Action
- Tidskrift: 1997/Vol. 20/No. 3/ ss. 243-257.
- År/Volym/nr/sidor: Public Productivity & Management Review
- Författare/red: Appiah, Kwame Anthony
- Titel: The Ethics of Identity
- Upplaga: 2023
- Förlag: Princeton University Press
- Kommentar: 392 s.
- Författare/red: Darvishpour, Mehrdad & Westin, Charles (red)
- Titel: Migration och etnicitet
- Upplaga: 2021
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 484 s.
- Författare: Elias, Amanuel & Paradises, Yin
- Artikeltitel: The Costs of Institutional Racism and its Ethical Implications for Healthcare
- Tidskrift: 2021/18/ ss. 45–58
- År/Volym/nr/sidor: Bioethical Inquiry
- Författare/red: Hübinette, Tobias & Hjulström, Catrin
- Titel: Den färgblinda skolan: ras och vithet i svensk utbildning
- Upplaga: 2002 (1:a uppl.)
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 216 s.
- Författare/red: Johansson, Jesper , Söderqvist Forkby, Åsa & Wernsjö, Ulrika (red)
- Titel: Rasism, antirasism och social arbete i spåren av migration
- Upplaga: 2021
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 352 s.
- Författare: Lundström, Marcus & Wendt Höjer, Fanny
- Artikeltitel: Erfarenheter av rasism i kontakt med svenska myndigheter och andra offentliga verksamheter – en kunskapsöversikt
- År/Volym/nr/sidor: Forum för levande historia
- Kommentar: Tillhandahålls via kursrummet chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2022/11/rapport-erfarenheter_av_rasism_i_kontakt_med_myndigheter_och_andra_offentliga_verksamheter_-_en_kunskapsoversikt.pdf
- Författare: Rasmussen, Larry
- Artikeltitel: Environmental Racism and Environmental Justice: Moral Theory in the Making?
- Tidskrift: 2004/Vol. 24/No. 1, ss. 3-28
- År/Volym/nr/sidor: Journal of the Society of Christian Ethics