Ansökan
Det första steget i ansökan är att stämma av med din programansvarig om vilken termin som är lämplig att ansöka om utbytesstudier.
Ansökningsperioder
Ansökan om utbyte höstterminen 2024: deadline passerad 1/12, 2023
Ansökan om restplatser för utbyte vårterminen 2025: 1-15/5 2024
Ansökan om utbyte höstterminen 2025/vårterminen 2026: 1/11-1/12, 2024
Information om ansökan
Stäm först av med antingen programansvarig eller kontaktperson på din institution att den terminen du söker fungerar för din utbildning, och att du vet vilka typer av kurser du behöver vid värduniversitetet.
Ansökan om utbytesstudier består av två delar som görs i systemet Mobility-Online. Den första delen är en online registrering där du fyller i dina personuppgifter, information om dina nuvarande studier, vilken termin och vilket ämnesområde du planerar att studera utomlands, och 1-3 partneruniversitet där utbytesavtal finns inom det ämnet, i den ordning som du prioriterar.
Efter att detta skickats in online får du en epost med en länk att följa för att ladda upp dina personliga dokument i systemet Mobility-Online.
Följande dokument laddas upp:
1. Personligt brev
Det personliga brevet ska vara riktat till Miuns interna bedömare, vara 1-2 sidor på engelska.
Brevet ska innehålla följande uppgifter:
- Personlig information (vem du är, syfte med dina utbytesstudier)
- Motivering till valda värduniversitet och exempel på passande kurser/kurspaket hos värduniversitetet. Detta för att säkerställa att dina val passar och fungerar att tillgodoräknas till din utbildning. Inkludera även vem på din utbildning som du har diskuterat dina val med. Se respektive universitets hemsida för kursutbud för inkommande utbytesstudenter. Om exempel på passande kurser saknas i ditt personliga brev så är inte ansökan komplett.
Det personliga brevet kan vara på svenska om du skall åka till ett lärosäte där man använder ett nordiskt språk som undervisningsspråk.
2. Resultatintyg
Resultatintyg från ladok som visar hittills avklarade kurser vid MIUN. Du kan själv ladda ner det från studentportalen. Spara intyget som pdf på din dator innan du laddar upp. Om du även har poäng från andra universitet behöver alla intyg skannas ihop till en enda pdf-fil. Observera att endast poäng som är registrerade i Ladok tas med i meritvärderingen.
3. Intyg på språkfärdigheter (kan laddas upp senare)
Intyg på språkkunskaper behövs inte för studier inom Europa/Erasmus om du läser på engelska, men kan krävas i vissa fall om du ska studera på exempelvis tyska, franska eller spanska. Partneruniversitet i Australien, USA, och Kanada kräver ofta resultat från TOEFL, IELTS-test eller liknande språktest i engelska. Testresultaten skickas in till värduniversitetet i ett senare skede, om du nominerats till en plats där testresultat krävs. Det är studentens ansvar att boka in och bekosta eventuella språktester.
4. Övriga intyg
Intyg över eventuella engagemang inom Studentkårens internationella utskott eller engagemang som studentambassadör. Detta ger extra meritvärde till din ansökan.
Besked och svarskrav
När din ansökan är komplett får du ett bekräftelse-mail. Endast kompletta ansökningar tas med i ansökningsomgången. Besked om nominering till utbytesplats skickas via e-post 3-4 veckor efter sista ansökningsdag, med uppmaning att logga in i MobilityOnline och tacka ja eller nej till din plats. Ett uteblivet svar tolkas som ett nej. Om du sedan tackar ja till utbytesplatsen meddelar Mittuniversitetet värduniversitetet om din nominering, och nästa steg är att följa värduniversitetets instruktioner för ansökan dit. Det är alltid värduniversitetet som tar beslut om antagning.
Redo att söka?
Länk till online ansökan (öppnar 1/5 och stänger 15/5, 2024, midnatt)
I första delen av ansökan fyller du i 1-3 partneruniversitet i den ordning som du prioriterar. Innan du söker, se till att ditt personliga brev innehåller all information som krävs. Om du ansöker om en plats utanför EU undersök först eventuella krav på visum och språktest, samt kostnader och dokumentation som krävs. Det är studentens ansvar att ta reda på vad som krävs och att bekosta detta.
Kontakt
Om du har generella frågor om utlandsstudier eller ansökningsprocessen är du välkommen att höra av dig till International Relations Office.