Forskare
Här kan du se vilka som ingår i forskargruppen samt inom vilka forskningsområden de verkar.
Maria Styfs forskningsintresse riktas mot förändringsprocesser och ledarskap i förskola och skola. Projekt just nu: ”Leadership identites in early childhood education a perspectiv from three different countrys” är ett samarbetsprojekt mellan Sverige, England och Grekland. Det andra projektet är riktat mot Rektors professionalism. Vilken, kunskap och kompetens bör en rektor ha?
Susanne Sahlins forskningsintressen är rektors ledarskap, rektors professionsutveckling och skolförbättring ur ett skolledarskapsperspektiv. Projekt just nu; Professionell utveckling av skolledarskap - Hur skapar skolledare mening av sitt professionella lärande? Och Skola till skola samarbete i olika politiska sammanhang – det svenska fallet samt Ledarskapsförberedelser för rektorer i Storbritannien och Sverige - en jämförande analys.
Marcia Håkansson Lindqvists forskningsintresse är digitalisering, organisation och ledarskap i olika utbildningskontexter, med ett specifikt intresse för undervisning, lärande och ledning med teknikstött lärande för skolutveckling. Pågående projekt omfattar digitalisering och skolledarskap, digitalisering ur ett studentperspektiv samt digitalisering för arbetslivslärande.
Göran Bostedts forskningsintresse är hur policybeslut/processer återverkar på samt möjliggör skolledares/rektorers utbildningsledarskap. Detta fokus på policyfrågor innefattar ett intresse för såväl policyreglering (möjligheterna att tolka och förstå regelverk av betydelse för verksamheten), policyimplementering (hur idéer kan bli till verklighet i skola/förskola) och policyformering (tillitsskapande processer i skola/förskola som möjliggör skolutveckling). Forskningsintresset har medfört ett teoretisk och empiriskt intresse för skolutveckling, utvärdering och ledarskap. Empiriskt har detta studerats via analyser av skolan som organisation, studier av organiseringsprocesser i skolan samt läroplansanalyser. För närvarande arbetar han med projekt med fokus på makt och didaktik samt studiemotivation (grundskola och gymnasium). Studiemotivation studeras utifrån såväl interna som externa påverkansfaktorer. Det senare inkluderar frågor om ledarskap (skol- och klassrumsledarskap). Ett projekt är även påbörjat gällande att problematisera utgångspunkter och innehåll i skolors systematiskt kvalitetsarbete
Anna Östlin Brismarks intresseområden är Policyenactment, Rektors roll i att planera, organisera och leda skolutveckling, systematiska kvalitetsarbete på alla nivåer, Betyg och bedömning, Nyanländas lärande.
Agneta Perssons intresseområde är praktiknära samverkan för skolutveckling. Rektors lärande/kompetensutveckling samt hens organisering och ledarskap för det kollegiala lärandet.
Patrik Björks intresseområden är rektors ledarskap, hållbara skolledaruppdrag, skoljuridik och samarbetet mellan skolchef och huvudman.
Tony Bush är professor i utbildningsledarskap vid Nottingham University, England. Bush fokuserar på alla aspekter av utbildningsledarskap, inklusive ledarskapsteorier, ledarutveckling, ledarskap för lärande och jämförande och internationellt skolledarskap. Han har idag åtaganden i England, Sydafrika och i Malaysia. Han är chefredaktör för den internationella tidskriften Educational Management, Administration and Leadership (EMAL) och har så varit sedan 2002, han har ett stort internationellt nätverk och har kompetens inom områden som forskningsgruppens forskare fokuserar på samt är president för nätverket The British Educational Leadership, Management and Administration Society (BELMAS). Bush har varit konsult, extern granskare, inbjuden huvudtalare eller forskningsledare/chef i 23 länder samt innehaft gästprofessurer på flera andra universitet under sin karriär.
Doktorand- och licentiandprojekt
Jussara Reis-Anderssons projekt handlar om det utöka användningen av digital teknik i det svenska utbildningssystemet. En studie om management förändring praxis mellan kommunala skolarrangörer och skolledare.
Sandra Lunds projekt handlar om Skolledarskap i geografisk periferi.
Ida Johanssons projekt handlar om lärandeprocesser mellan organisatoriska enheter vid verksamhetsutveckling utifrån politiska direktiv om alla människors lika rätt och värde.
Anders Lindqvists projekt handlar om samverkan och samarbete för utveckling med exemplet övningsskolor.
Internt samarbetsprojekt
Professionshandledning för professionell utveckling – att utveckla skolledarnas professionella ledarskapsidentitet (Susanne Sahlin, Marcia Lindqvist Håkansson, Maria Styf) samt Rektorer som professionella utövare (Maria Styf, Marcia Håkansson Lindqvist, Susanne Sahlin)